نوآوری های قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1402 : ( 28 آبان 1402 ) |
۱. لزوم مراجعه ابتدایی اشخاص به اداره و ارائه درخواست خود به دستگاه قبل از طرح شکایت در دیوان عدالت اداری و الزام دستگاه به پاسخ کتبی به درخواست مذکور ظرف حداکثر سه ماه مگر در مواردی که مستلزم تصمیمگیری فوری است.
۲. تعیین مهلت شش ماه برای شکایت از تصمیمات و اقدامات ادارات و دستگاههای اجرایی.
۳. تبیین صلاحیت شعب دیوان نسبت به دعوای احراز وقوع تخلف از قوانین و مقررات و مطالبه خسارت ناشی از آن.
۴. تصریح به صلاحیت شعب دیوان در رسیدگی به دعاوی و وقوع تخلف و عدم رعایت قوانین و مقررات مقدم بر انعقاد قرارداد توسط اداره و عدم صلاحیت شعب در دعاوی ناشی از قرارداد.
۵. پیشبینی امکان شکایت از تصمیمات و اقدامات دستگاههای اجرایی توسط سازمان بازرسی کل کشور، دیون محاسبات کشور، دادستان کل کشور و سازمان ها و مؤسسات مردم نهاد در راستای صیانت از حقوق عمومی.
۶. ایجاد و تأسیس معاونت حقوق عامه دیوان عدالت اداری و اعطای صلاحیت طرح شکایت از تصمیمات، اقدامات و مصوبات غیرقانونی در شعب دیوان و هیأت عمومی جهت جلوگیری از تضییع حقوق عامه.
۷. تجویز امکان جذب قضت یا حائزین منصب قضاوت دارای مدرک دکتری حقوق با اولویت حقوق عمومی و سایر گرایشهای مورد نیاز دیوان پس از جذب و گذراندن دورههای کارآموزی عمومی و تخصصی در راستای تخصصی نمودن رسیدگی در دیوان (تبصره ۴ ماده ۴ قانون دیوان عدالت اداری)
۸. پیش بینی امکان شکایت اشخاص عمومی از آرای مراجع اختصاصی اداری و یک مرحله ای شدن رسیدگی به اعتراض از آرای مراجع مذکور.
۹. تبیین کیفیت رسیدگی به مصوبات و آییننامه های معترض عنه به جهت مغایرت با موازین شرعی و نحوه استعلام از شورای نگهبان و صدور رأی در اینگونه موارد
|
20 خرداد 1402 |
براساس قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب اردیبهشت سال جاری، بعد از لازم الاجراء شدن این قانون یعنی تاریخ 1402/03/22 طرح شکایت در دیوان عدالت اداری مستلزم درخواست کتبی اشخاص ذینفع مبنی بر انجام امور اداری و یا خودداری از انجام آن توسط دستگاه طرف شکایت و ثبت درخواست در دستگاه طرف شکایت و ضمیمه نمودن مستندات این امر و یا پاسخ کتبی دستگاه طرف شکایت دایر بر عدم اجابت خواسته شاکی است. |
محدودیت های قانونی در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان در سال 1400
|
بر اساس احکام مقرر در اجزاء (1) و (7) بند «الف » تبصره (12) قانون بودجه سال 1400 کل کشور، محدودیت قانونی جدیدی در نظام پرداخت به کارکنان قوای سه گانه علاوه بر سقف های پرداخت قبلی حقوق و مزایا به کلیه حقوق بگیران در نظام اجرائی کشور شامل ممنوعیت دریافت بیش از هفت برابر حقوق و مزایای مستمر، ممنوعی دریافت خالص دریافتی بیش از بیست و یک برابر حداقل حقوق موضوع ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری ، تحت عنوان حداکثر میزان افزایش حقوق ثابت و یا حقوق مبناء یا پایه یا عناوین مشابه در دستگاههای تابع قوانین و مقررات خاص تعیین گردیده است، لذا بر مبنای این حکم قانونی اخیر التصویب که بر تمامی دستگاههای اجرائی منجمله دانشگاهها شمولیت دارد ، در سال جاری نمی بایست در حکم حقوقی و یا قرارداد کارکنان غیر هیات علمی اعم از رسمی ، پیمانی، قراردادی، طرحی و سایر نیروهای دارای رابطه استخدامی مستقیم (مجموع افزایش حق شغل، حق شاغل و فوق العاده مدیریت آنان) و اعضاء هیات علمی حقوق مبناء آنان نسبت به سال 1399 بیش از 25/000/000 ریال افزایش یابد، لیکن افزایش مازاد بر 25/000/000 ریال در حکم حقوقی درج تا در محاسبات مربوط به صدور حکم بازنشستگی، پرداخت پاداش پایان خدمت و غیره ملاک عمل قرار گیرد. |
ممنوعیت تبدیل وضع نیروهای قراردادی ایثارگر به رسمی بر اساس حکم مقرر در بند (ذ) ماده (87) |
بر اساس رای وحدت رویه شماره 669 مورخ 1398/04/11 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران از قراردادی به رسمی به استناد بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه جواز قانونی ندارد. |
قابل توجه کارکنان رسمی آزمایشی و رسمی قطعی; آخرین مبانی قانونی انتقال سوابق بیمه ای از صندوق تامین اجتماعی به صندوق بازنشستگی کشوری:
|
بر مبنای حکم قانونی مقرر در تبصره (6) الحاقی به آیین نامه اجرائی تبصره (3) ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی موضوع تصویب نامه شماره 80954/ت 50387 هـ مورخ 17/07/1393 ، کلیه افرادی که تا پایان سال 1393 به علت تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی یا بلحاظ تغییر محل کار و یا خدمت مشترک صندوق بازنشستگی کشوری شده اند و تا کنون سوابق بیمه ای خود در صندوق قبلی را به صندوق بازنشستگی کشوری انتقال نداده اند، بر حسب مقررات زمان عضویت در صندوق بازنشستگی کشوری، می توانند تقاضای انتقال سوابق بیمه ای خود به صندوق بازنشستگی کشوری نموده و مابه التفاوت حق بیمه متعلقه را بر اساس مبانی ذیل پرداخت نمایند: الف) کسانی که از تاریخ 01/01/1393 لغایت 29/12/1393 از پیمانی به رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی تغییر وضعیت یافته یا تبدیل وضعیت گردند، بر مبنای دستورالعمل اجرائی بند «ز» تبصره (16) قانون بودجه سال 1393 کل کشور، حق بیمه پرداختی آنها بروزرسانی شده و بدون تحمیل بار اضافی بر کارمند صندوق آنها به بازنشستگی کشوری تغییر می یابد. ب) افرادیکه قبل از تاریخ 01/01/1393 مشترک صندوق بازنشستگی کشوری شده، چنانچه تا تاریخ 29/12/1393 متقاضی انتقال سوابق بیمه ای خود باشند و این تقاضا به صندوق بازنشستگی ارسال و نسبت به احتساب مابه التفاوت متعلقه بر مبنای اولین حکم زمان تقاضا در محل خدمت جدید که مبنای کسور بازنشستگی قرار گرفته، نسبت به قسط بندی مبلغ مابه التفاوت اقدام نمایند، مشمول ماده (3) اصلاحی جدید قانون مبنی بر پرداخت مابه التفاوت بر مبنای نه درصد حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی زمان تقاضا نخواهند شد. ج) کلیه افرادیکه از تاریخ 01/01/1394 تقاضای انتقال سوابق بیمه ای خود به صندوق بازنشستگی کشوری نمایند و یا از تاریخ مذکور تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی یا رسمی قطعی یابند، می بایست بر مبنای نه درصد حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی زمان تقاضا نسبت به پرداخت مابه التفاوت حق بیمه سوابق مورد انتقال اقدام نمایند. |
تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران |
قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب 03/04/1386 مجس شورای اسلامی و تایید شده در مورخ 29/01/1387 توسط شورای نگهبان با الحاق موادی به آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 02/10/1391 موافق مصلحت نظام تشخیص داده شد و از تاریخ 02/10/1391 به صورت اجرای آزمایشی به مدت چهار سال لازم الاجراء می باشد، قابل ذکر است در این قانون به موضوعات مهمی از قبیل تعریف ایثارگران، مسکن ایثارگران ، بهداشت و درمان بصورت پرداخت صد در صد حق بیمه همگانی، مکمل و هزینه های خاص جانبازان و ایثارگران و افراد تحت تکفل ایشان ، اختصاص بیست و پنج درصد سهمیه استخدامی دستگاههای اجرائی مشمول قانون به خانوادههای شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان یکسال و بالای یکسال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد و پنج درصد دیگر به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبههها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و آزادگان کمتر از یکسال اسارت ، اشتغال و کارآفرینی، معیشت و رفاه ، امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پرداخته شده و قانون مهمی برای مجریان در جهت ارائه خدمات مناسب به ایثارگران می باشد.
تاریخ: 15/1/1392
|
بموجب رأی شمارههای 534 ـ 535 ـ 536 مورخ 01/08/1391 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ، فارغالتحصیلان موضوع قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشتههای تخصصی، مکلف به انجام خدمات قانونی مطابق تعهدنامه در نقاط محروم و نیازمند میباشند.
تاریخ: 30/9/1391
|
احتساب مدت طرح لایحه نیروی انسانی بعنوان سابقه خدمت دولتی برای افرادی که قبل از سال 1379 طرح خویش را گذرانیده اند: |
بموجب دادنامه شماره 206 مورخ 19/04/1391 هیات عمومی دیوان عدالت اداری پرداخت حق بیمه ایام طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان (طرح لایحه نیروی انسانی) در ایام قبل از تصویب تبصره 3 الحاقی به ماده 11 قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان مصوب 1379 برای دانشگاههای علوم پزشکی کشور الزامی گردید.
تاریخ: 28/6/1391
|
قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی تصویب شد: |
با لازم الاجراء شدن قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالیاتهای مستقیم در تاریخ 24/6/91، مالیات علی الحساب موضوع ماده 104 قانون مالیتهای مستقیم از 5 درصد به 3 درصد کاهش می یابد بعلاوه حق بیمه کارکنان قراردادهای ارائه خدمات اجتماعی پیمانکاران طرحهای عمرانی و غیر عمرانی با مصالح یا بدون مصالح صرفاً بر مبنای فهرست ارائه شده توسط پیمانکاران قابل دریافت گردید.
تاریخ: 12/6/1391
|
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر موس:
تغییر فونت:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: