ستاد امور دانشجويان شاهد و ايثارگر


چگونه بزرگ بينديشيم؟

براي بزرگ انديش بودن، بايد لغات و عباراتي را به كارببريم كه تصاوير ذهني مثبت و بزرگ را در ذهن تداعي مي كنند. چهار شيوه براي كاربرد لغات و اصطلاحات بزرگ انديشانه عبارتند از:

الف: از لغات و عبارات بزرگ انديشانه ، مثبت و شادي بخش براي توصيف احوال خود استفاده كنيد .
ب: از كلمات و عبارات خوشايند ، شادي بخش و روشن براي توصف ديگران استفاده كنيد.
ج: با لحني مثبت به ديگران دلگرمي دهيد. در هر موقعيتي كه پيش مي آيد از آن ها تعريف كنيد. تنها وضعيت موجود را نبينيد ، بلكه امكانات فردا را هم در نظر آوريد. بزرگ انديشان خود را عادت داده اند كه در برابر هر مسأله اي تنها وضعيت موجود را نديده بلكه امكانات فردا را هم در نظر آورند. در اين جا چهار مثال براي روشن كردن مطلب آورده شده است:
الف: چه چيزي ارزش يك ملك را بالا مي برد؟ يك بنگاه دار بسيار موفق كه به خريد و فروش املاك زراعي اشتغال دارد ، معتقد است اگر ما ذهن خود را طوري ربيت كنيم كه بتوانيم از هيچ ، چيزي به وجود آوريم، به نتايجي عالي دست خواهيم يافت. نتيجه اين است: به چيزها آن گونه كه هستند نگاه نكنيد، بلكه به امكاناتي كه مي توانند داشته باشند نظر كنيد. توجه به هر چيزي ارزش و اعتبار مي بخشد. شخص بزرگ انديش هميشه به امكاناتي كه مي تواند در آينده تحقق يابد ، توجه مي كند، او اسير زمان حال نيست.
ب: يك مشتري چقدر ارزش دارد؟ بهترين راه براي نگه داشتن مشتري ارائه خدمات دوستانه و مؤدبانه به اوست. ارزش دادن به مشتريان، عاملي است كه آن ها را به مشتري هاي پر و پا قرص و دائمي تبديل مي كند. در زير نمونه هايي ذكر شده كه نشان مي دهد چگونه مي توانيد قدرت خود را در ديدن چيزهايي كه امكان تحقق آن ها وجود دارد، افزايش دهيد. من نام اين تمرينها را » ارزش دهي آموزشي « گذاشته ام.
1: سعي كنيد ارزش هر چيزي را بالا ببريد.
2: سعي كنيد ارزش آدم ها را بالا ببريد.
3: سعي كنيد ارزش خودتان را بالا ببريد. شروط لازم براي يك سخنراني خوب چيست؟ موفقيت يك سخنران در اين نيست كه صاف بايستد يا اشتباه دستوري نداشته باشد؛ بلكه در اين است كه مخاطبان او پيامش را دريابند. بيش تر ناطقان برجسته، عيوب كوچكي دارند؛ بعضي از آن ها صدايشان خوشايند نيست . بعضي از معروف ترين سخنرانان آمريكا در آزمون هاي آيين سخنوري كه طبق شيوه سنتي، با » اين كار را بكن و آن كار را نكن « طرح ريزي شده اند، رد مي شوند. با وجود اين، همه اين سخنرانان موفق در يك نكته مشتركند.آن ها چيزي براي گفتن دارند كه براي بيان آن به مردم سر از پا نمي شناسند . اجازه ندهيد انديشه هاي منفي و مسائل پيش پا افتاده شما را از ايراد يك سخنراني موفق باز دارد. اين سه دستور را به كار ببنديد و به خودتان كمك كنيد كه در وراي مسائل كوچك قرار بگيريد .
1: تنها به اهداف بزرگ بينديشيد .
2: بپرسيد : »آيا واقعاً ارزش دارد ؟ پيش از آن كه دچار هيجانات منفي شويد ، فقط از خودتان بپرسيد: » واقعاً مهم است كسي بخواهد سر از كار من در بياورد؟ «
3: داخل تله فرعيات نيفتيد. يادتان نرود بزرگ انديشي براي شما از هر نظر مقرون به صرفه است !
الف : خودتان را دست كم نگيريد.
ب : اصطلاحات بزرگ انديشان را به كار ببريد.
ج : بلندنظر باشيد .
د : كارهايتان را با ديد بزرگ انديشانه ببينيد.
ه : فراتر از مسائل پيش پا افتاده بينديشيد.
به ياري بزرگ انديشي! بزرگ شويد!